Göteborgs stad planerar en ny gång- och cykelbro över Göta älv som ska förbinda Hisingen med centrum. Designprocessen har pågått sedan början av 2024 och drivs i samarbete med arkitekter och ingenjörer. Arbetet omfattar både gestaltning och teknisk utformning.
Bron ska sträcka sig mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj och förväntas bli ett av de mest använda cykelstråken i Göteborg. Syftet är att förbättra möjligheterna för hållbart resande och bidra till stadens mål om minskade utsläpp av växthusgaser till 2050.
Förslaget innehåller huvuddragen för den öppningsbara brodelen och de fasta brodelarna. Den öppningsbara delen föreslås ha bumerangformade balkar som, när bron är stängd, bildar en krona. Vid öppning vrids balkarna upp och skapar två portar. De fasta delarna har en mjuk form med avfasade kanter och snedställda bropelare grupperade i par. Designkonceptet inkluderar också fyra vistelseytor, två på varje sida om klaffarna.
Sweco har fått i uppdrag att genomföra en studie om hur bron ska utformas och byggas. Arbetet omfattar trafikplanering, brokonstruktion, gestaltning, översvämningsskydd samt vatten-, geoteknik- och miljöutredningar. Dessutom ingår underlag för planprocessen, miljöprövning och andra tillstånd som krävs, samt en tidplan för byggnationen.
"I ett stadsutvecklingsprojekt som detta är Swecos kompetensbredd väldigt värdefull" säger Kristian Johansson, tf projektledare vid Trafikkontoret i Göteborg. – Särskilt i detta skede, som innebär att ta ett helhetsgrepp och att sätta förutsättningarna för ett lyckat genomförande. Att etablera denna gång- och cykelbro är en viktig del i Göteborgs stads målsättning att erbjuda hållbar rörlighet och att förbättra kopplingen över Göta älv för de som bor, vistas och verkar i centrala Göteborg.
Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att nämnden godkänner designkonceptet för att säkerställa politisk förankring innan projektet går vidare i den fortsatta planeringen. Sweco ska leverera den färdiga genomförandestudien i slutet av 2025. Det sammanlagda ordervärdet är cirka 20 miljoner kronor.
Källa: Göteborgs stad, Västsvenska Handelskammaren, Sweco