Stora stadsprojekt ritar om kartan i Göteborg

Drönarfoto från trädgårdsföreningen mot bastionsplatsen i solnedgång med karlatornet i kanten. Foto: Fotograf: Markus Esselmark/Business Region Göteborg
Drönarfoto från trädgårdsföreningen mot bastionsplatsen i solnedgång med karlatornet i kanten. Foto: Fotograf: Markus Esselmark/Business Region Göteborg

Göteborg genomgår omfattande förändringar. Nya stationer, broar, bostäder och kontorsområden omformar stadens struktur. Projekten påverkar infrastruktur, trafikflöden och hur stadsdelar binds samman. Här är en översikt över de största pågående utvecklingsområdena och vilka förändringar som väntar.

Göteborgs Centralstation
Området kring Göteborgs Centralstation har länge varit en flaskhals för både tågtrafik och stadsrörelse. Genom Västlänken byggs nya underjordiska stationer som ska öppna i december 2026. Syftet är att förbättra rörligheten inom hela Göteborgsregionen.

Planen omfattar också en ny stadsdel med bostäder, kontor och offentliga platser. En ny aveny ska leda in mot Lilla Bommen. Projektet syftar till att balansera tillgänglighet med trivsel, men flera frågor återstår kring tidplan och utformning av kvarteren.

Korsvägen februari 2025. Foto: Trafikverket

Gamlestaden får ny funktion
Gamlestaden har under en längre tid omvandlats från industriområde till en mer blandad stadsdel. Arbetet är fortfarande pågående. Områdets strategiska läge med god kollektivtrafik och närhet till centrum pekas ut som en förutsättning för dess nya roll som knutpunkt i östra Göteborg.

Framtiden för Gamlestaden väcker frågor om hur väl området kommer att integreras i stadens struktur, och hur historiska miljöer kan bevaras i takt med fortsatt exploatering.

Ny bro planeras över älven
Göteborgs fysiska barriärer – älven, järnvägen och motorvägar – påverkar stadens tillgänglighet. För att förbättra kopplingarna planeras en ny gång- och cykelbro. Målet är att binda ihop stadsdelar och skapa bättre förbindelser mellan bostäder, arbetsplatser och rekreationsområden.

Detaljer om brons exakta placering och hur den kommer att påverka sjöfarten är ännu inte klara.

Eriksberg på den västra sidan av Göta älv. Foto: philip waern/unsplash

Global Business Gate får egen halvö
Masthuggskajen utvecklas till en ny blandstad med bostäder, kontor och mötesplatser. I projektet ingår även byggandet av en konstgjord halvö i Göta älv. Den ska rymma Global Business Gate, ett kontorskluster för internationellt inriktade företag och organisationer.

Projektet är en del av stadens ambition att skapa en plats för globalt affärsliv med närhet till både stad och hamn.

Frihamnen i långsam omvandling
Frihamnen har pekats ut som en framtida stadsdel med vattennära läge, men utvecklingen har mött motstånd och fördröjningar. Visionen är att området ska innehålla bostäder, arbetsplatser och publika ytor. En del byggnation har inletts, men flera delar av projektet saknar ännu tydlig tidplan.

Frågorna om hur visionerna ska realiseras och när de första större etapperna kan stå klara är fortsatt aktuella.

Hisingsbron förbinder centrala Göteborg (fastlandssidan) med Hisingen.. Foto: Trafikverket



Källa: Business Region Göteborg