I Mölndal, vid området Pilekrogen, planerar Trafikverket att bygga nya uppställningsspår för lokaltåg och regionaltåg i Mölndal. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.
I september samråder Trafikverket om järnvägsplanen som de håller på att ta fram. Samrådsmaterialet visar översiktligt områdets förutsättningar, vilka åtgärder som planeras samt vilka konsekvenser detta bedöms få för människa och miljö. Samrådet syftar till att ge och få information. Syftet är att allmänheten såväl myndigheter och organisationer ska kunna bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet.
I samrådsmaterialet förklarar Trafikverket hur de bedömer att området i Pilekrogen kommer att påverkas av de åtgärder de planerar att genomföra när de bygger uppställningsspåren. Det planerade projektet innefattar bland annat att gång- och cykelvägen får en ny placering i området.
Om projektet
I takt med ökat tågresande och fler resenärer behövs fler tåg i omlopp. I framtiden krävs därför fler uppställningsspår för tågen att stå på när de inte är i trafik. För att möta det behovet kommer Trafikverket att bygga uppställningsspår i området söder om Rävekärr och ytterligare en i Lärjeholm norr om Göteborg.
Varför byggs nya uppställningsspår Pilekrogen?
Den struktur som finns idag för uppställning av tåg i Göteborgsområdet utgår från att alla tåg har Göteborg Central som knutpunkt. Dagens uppställningsspår har god tillgänglighet från Göteborg Central. När Västlänken, en tågtunnel under Göteborg, öppnas för trafik i december 2026 kommer trafikeringen i Göteborgsområdet att förändras. Samtidigt som det sker förväntas också fler tåg att trafikera järnvägen.
Tillgängligheten till dagens uppställningsspår försämras för de tåg som trafikerar Västlänken och som följd av det behöver nya byggas. Av alla tåg som trafikerar Göteborgsområdet kommer två av tre att gå igenom Västlänken. Därför behövs nya platser för uppställning av persontåg i centralt läge. Pilekrogen har identifierats som en lämplig plats för ändamålet, framför allt på grund av närheten till det centrala järnvägsnätet, inklusive Västlänken.
Källa: Trafikverket